Waarom kiezen voor een Google My Business pagina?

Een Google Bedrijfspagina is een belangrijke stap op vlak van SEO, het is de eerste stap om jouw bedrijf meer zichtbaarheid te geven in de zoekresultaten op Google. Heb je een klein bedrijf en niet veel budget voor SEO, Google My Business is gratis! Het ideale platform om op ‘local SEO’ in te zetten.

Google my business

Wat is Google My Business?

Google My Business is een online dienst waarmee jij als bedrijf jouw aanwezigheid op Google Search en Google Maps kan beheren. Je online aanwezigheid kan door enkele simpele kliks beter worden. Door een GMB-profiel aan te maken, kunnen bedrijven hun naam, adres, telefoonnummer, openingstijden, website, en andere belangrijke informatie vermelden. Bovendien kunnen klanten beoordelingen achterlaten en foto’s van je bedrijf toevoegen. Dit alles kan gratis door je het Google My Business profiel van jouw bedrijf online te claimen, hierna kan je zelf alle info toevoegen.

Wat zijn de voordelen van een Google My Business pagina?

Om jouw website SEO matig volledig tiptop in orde te krijgen en zo altijd bovenaan Google te verschijnen, is er veel nodig. Het is moeilijk en vooral tijdrovend. Het voordeel aan een Google My business profiel is dat het op je pc altijd rechts bovenaan staat en op mobile altijd bovenaan de zoekopdrachten. (Als je weet dat 92% van de internetgebruikers via hun smartphone surfen (ICT-gebruik in Huishoudens | Statbel, 2023). Het overgrote deel van de zoekopdrachten gebeurt via mobile, het is dus zeer kostbaar dat je hier gratis jouw informatie kan meegeven aan potentiële klanten.)

Benieuwd naar nog meer voordelen?

Recensies

Mensen kunnen hier recensies nalaten, deze zorgen voor meer vertrouwen bij potentiële klanten. De mening van anderen die positief zijn over jouw bedrijf is overtuigender bij mensen dan eigen reclames. (Earned media zorgt voor meer betrouwbaarheid.)

Doorklikken hoeft niet

Mensen hoeven niet door te klikken voor de eerste informatie en contactgegevens, zo wordt de stap minder groot om jou als bedrijf te ontdekken. Het is wel al gebleken dat als je een goed ingevuld en onderhouden GMB-profiel hebt, dit je wel meer oplevert naar je website en contact opname.

 

Altijd correcte info online

Je kan zelf de info zoals openingsuren, diensten … invullen waardoor de verspreide informatie over jouw bedrijf altijd correct is. Zo kan je ook makkelijk je openingsuren aanpassen voor feestdagen en verlofdagen.

Link met Google Shopping

Heb je een webshop? Dan kan je makkelijk jouw producten linken aan Google Shopping. Ook die kunnen gelinkt worden aan jouw Google My Business profiel, op die manier kunnen mensen die naar jouw bedrijf zoeken ook direct je aanbod producten zien.

Makkelijk te beheren

Je Google My Business kan je makkelijk beheren op desktop en op je smartphone via de Google Maps app.

Verbeterde lokale zichtbaarheid

Een geoptimaliseerd GMB-profiel helpt je om beter zichtbaar te zijn voor lokale zoekopdrachten. Wanneer potentiële klanten zoektermen gebruiken zoals “restaurant nabij” of “kapper in de buurt”, toont Google relevante lokale resultaten. Een compleet en goed beheerd GMB-profiel verhoogt de kans dat je bedrijf in deze lokale zoekresultaten verschijnt.

Google Maps

Alle info die je invult in jouw Google My Business is ook te zien op Google Maps bij je bedrijf. Dit is handig als je een fysieke locatie hebt die belangrijk is, zoals een winkel, aangezien velen navigeren via Google Maps.

Google My Business instellen

 

Benieuwd naar welke informatie je nu precies kan nalaten in jouw Google My Business profiel? Wij geven je graag een duidelijk overzicht.

 

  1. Algemene info Dit omvat je bedrijfsadres, contactgegevens, openingsuren …
  2. Persoonlijke foto’s en logo
  3. Sociale media kanalen linken
  4. Link naar je website
  5. Events 
  6. Bedrijfsdiensten met beschrijving
  7. Reviews (door Google gebruikers)
  8. Vragen Mensen kunnen vragen nalaten voor het bedrijf in kwestie.

Onze marketinghelden staan je graag bij van A tot Z.